Rabu, 24 November 2010

Kau nurul ain binti ramly




walaupun agak geli geli remaja sedikit :-D
ini lagu untuk mu aenn si peset yg sdg enak
di buai mimpi gula batu <3

Sabtu, 20 November 2010

episode Mr bean sbnrnye pondan

haha
Mr bean sbnrnye pondan...

hah!! percaye x?
seyes wa ckp sama lu~
sila rujuk foto diatas
wakakaka


well well well
sume org taw kot gambar tuh tidak benar
hehe
ternyata anda2 sekalian bijak pandai semuanya
"ade ke org bace neh??  hah..lantak la"

sbnrnye ade tgok dkt wall fb ssorg td
psl kacang soya

bkn Mr bean pun
hahaha

kacang soya dikatakan baik
betul ke kacang soya nih betul2 bgus?hurmmmmm
cuba anda2 sekalian fikir kembali

malasnye ak nk taip
pusing tang sana tang sini
last2 bnde same gak ak cter nnt

neh ak copy saje
hehe heharap ustad x mrh
ngehe


Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dll. Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil, sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka.

Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni saya nak kongsi sebaliknya. Hakikatnya, soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya. Terutama sekali untuk kaum wanita. 

Antara keburukan kacang soya yang dapat saya simpulkan dari pembacaan saya:

  • Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita.
  • Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda/otak.
  • Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak.
Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development (mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang-kelembutan??).

FAKTA: 2 gelas susu soya sehari, dalam masa sebulan, adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita!

Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengagumkan, dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone (2).

(1 : komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan.)
(2 : komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous, mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung.)

Walaubagaimanapon, kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia. Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.

Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman. Proses memasak yang biasa tak mampu nak mendeaktifkan erencat enzim ini. Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan gastric, kekurangan protein dan asid amino.

Secara semulajadinya, semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama ‘phytic acid (3)’ yang merupakan satu bahan anti-nutrien. Begitu juga dengan kacang soya. Malah, kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain.

(3 : phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium, kalsium, zat besi dan zink. Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya, mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan.)


Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin (4) dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe.

(4 : link hemaggluttin ini lah yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya)

Tapi, bagi sesetengah produk soya, contoh air soya dan tofu, sebatian perencat ini masih wujud, walaupUn sedikit.


Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasakan soya. Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya, tapi ia bukanlah sebaik yang disangka.

Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya.

Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal.


Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya.

FAKTA: Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari! Pergh!


FAKTA: Pada 1991, penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan, untuk sebulan, boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan.

MENJANA KESIHATAN MENGIKUT SUNNAH SEBELUM TERLAMBAT


seyes ak rasa x mau da telan soya,taufu dan sbgai dgn nye
T__T


Mr bean jadi Jack Sparrow dlm pairet of kereben 4
wah x sbr rasenye~
woot wooot





Jumaat, 19 November 2010

episod rindu dendam

aku rindu
x salahkan?
aku rindu
gedik ke?
x kan~
aku rindu
 ye
rindu pada si dia
sam mongolia

aenn psst..rndu la~ hehe

Ahad, 7 November 2010

episod exam


esok peset exam..


nanti pun aku nk exam...

ari jumaat nih pun da ade exam...

sob3...perlu mule study skrg...

kepada si peset syg...exam lek lok ye..
insyaAllah...peset buleh!!
ganbare!!

okke, mau study skrg



episod minah jepun suke keropok mony~ ngeee

semalam....ade la festibal U di sini,
dipanggil HIMEYAMA SAI
(sai tuh festibal)
oleh yang sedemikian,
ak dan rakan2 nk buat pe lagi,
jum bukak kedai la weyh..
hak3



dgn hnye berbekalkn kakitangan hnya 6 org pada mulenye..
kami pun mula mngatur langkah

jam 1200 tgh hari,penjual2 dibenarkan jual mknn2 mrk..
tapi kami??
kol 1130 tuh bru mule nk msk...
dgn nk tggu mnyk panasnye..eceh~



tp...da mmg org jpun kn....tepat ja kol 12...trus berpusu2 mai..
krpok x siap goreng lagi..
 pastuh~ mashaAllah
bratur pnjg nk mampuih
bangge la pulak rasenye~ hak3
mne x nye..
kdai kami je yg bratur pnjg...kedai kiri kanan nih
lgsung xde..
seyes xtpu sama lu!!

dlm2 duk klam kabut nk goreng kepok tuh cpat2
ade la plak insiden minyak tumpah
 ak plak nek cuak psl tgok junior ak neh kene mnyk panas
xcukup minyak tumpah??
tragedi keropok terbakar pun ade!! huahaha
nseb bek la x kantoi ngan peronda peronda tuh~ adesss
haha

pastu mkin lame mkin skit orgnye
kdai kiri kanan plak makin ramai..
pe cer neh?
servis kite x ckup baeq ke weyh??

rase2nye..nih sume psikologi
org jpun...klau tgok,
kt ramai org bratur tu la die nk pi..
haha
btul la kn?
 psikologi sume neh..
 len kali kene upah org bratur lah~
haha

jual2 neh sume smpai pkol 6 ptg..
alhamdulillah
dari lebih kurang 10kg,98% abess
1%kami mkn...1%lagi buang mkn dan bakar!!
haha

tp yg bestnye kalau festival2 U nih..
mlmnye tuh ade konsert!!
ade joget2 shuffle lah~ mcm2..
siap jemput band jmputan lagi tuh
yg mai nih band ape ntah ak pun x sure
tp bley thn glemer gak la..
pulak tuh bdak2 band tuh sume bkas2 grad yamaguchi University
x sangka ai~
dah tu ape lagi??
join the konsert la!!
haha
jum joget lambak sket~
hahaha
mau kene bedal ngan daun nyior ngan abah ak nnt..

nih nih sdikit vid yg di amek smlm

hehe

rockkk!!! 
padahal xde la sdap sngt sore dieorg~
huh


video

len kali nk jual lagi!! :)

episod bas juga perlukan suspensyen macam 4wd

Tersebut la al-kisah di sebuah padang pasir~
seorang lelaki bername pak pandir~

hehe
xde kaitan pun lagu tuh sbnrnye...
cume opening song saje~
huahahaha

kenapa bas jua perlu kan suspensyen 4wd??
terutamanya bas2 di mesia...
seyes perlu ak rase..
pemandunye cermat...
bawak bas berhemat...
tidur cukup....
hormat menghormati....
pakaian smart...
rambut belah tepi..
perghh
pendek kate,
mmg perlu lah~
hakhakhakhak..
baru baru ni...blaja la daku ttg ape gunenye ak blaja machinery dynamics
soklan2 die cukup untuk membuat anda kelihatan muda setahun

ade gune kt suspensyen kete rupenye...
lagi bagus saspensyennye...lagi baguih dan slamat la kete tuh..
sbb tuh kalu tgok kete2 rally sume klau amek laps dkt slekoh tajam pun kete ssh nk terbalik
huh~

klau la sume kete pkai suspensyen mntap2...
bak kate sensei(cekgu> jemputan dr austrolia tuh
"bley je baii~ tp kos nye..perghhh mashaAllah~ mahal giller weyh"
bak kate die la..hak3

sbgai pmndu ingt la org tersayang~
dan org jauh~ T _ T

Rabu, 3 November 2010

Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam



“Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam perkara:

(1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam.

(2) Apabila ia menjemputmu maka penuhilah jemputannya.

(3) Apabila ia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat kepadanya.

(4) Apabila ia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau lengkapkan dengan bertasymit
( mendoakannya dgn mengucapkan yarham_kallah ).

(5) Apabila ia sakit hendaklah engkau menziarahi.

(6) Apabila ia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya” .

(Hadith riwayat Muslim)


aku bace,aku copy,aku paste,aku mahu amalkan dan sampaikan.
sekian wassallam~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...